Blog van zaterdag 9 aug - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Geert en Vicky Hartog - WaarBenJij.nu Blog van zaterdag 9 aug - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Geert en Vicky Hartog - WaarBenJij.nu

Blog van zaterdag 9 aug

Blijf op de hoogte en volg Geert en Vicky

16 Augustus 2014 | Oeganda, Mukono

(Blog van zaterdag 9 aug. Met een beetje vertraging ivm website die niet mee wilde werken!)

In zit lekker op ons terras in de schaduw. Het is een heerlijk temperatuurtje. Overal om mij heen vliegen prachtige vlinders en tegenover mij zie ik een aapje de boom in klimmen. En op de achtergrond hoor ik het heerlijk afrikaans-engelse taaltje van een aantal kinderen. Soms is het hier net een paradijsje!
De afgelopen week hebben we weer vanalles gedaan en meegemaakt. Geert heeft verschillende reparatieprojecten opgepakt met een nederlandse meneer die hier de zelfde dag aankwam als wij. Een aantal van de speelapparaten in de speeltuinen hebben wat mankementen en die proberen ze te verhelpen. Daarnaast is er ook nog het onderhoud van het hout. Het hout heeft niet de Nederlandse kwaliteit, zonder onderhoud rot het in 4 jaar weg.
Ik ben weer bij de kindjes geweest. Helaas niet zo vaak als ik had gewild aangezien ik erg moe werd van mijn medicijnen. Gelukkig heb ik vandaag de laatste dosis van mijn antibioticakuur op!

De samenwerking met de ugandesen is nog steeds wel erg wennen. Soms heb ik het idee dat de regels per dag verschillen. Zo mogen ze meestal nog een extra schepje eten als ze de eerste lading op hebben en nog trek hebben, maar soms mag dat ineens niet. ' Ze krijgen de eerste keer al meer dan genoeg!'. Dat is af en toe wel frustrerend. Daarnaast vind ik het soms lastig om te zien dat het werk voor veel aunties niet meer dan gewoon werk is. Het lijkt niet echt alsof ze een band met de kinderen willen opbouwen, en zijn vooral met elkaar aan het praten. Gelukkig zijn er ook een aantal aunties die echt verschrikkelijk van de kids houden! Onder andere ook auntie Sarah, die ook mijn haar heeft ingevlochten. Maar al met al hebben de kinderen nog steeds heel veel behoefte aan aandacht, liefde en knuffels. Gevolg daarvan is dat ik (en andere volunteers) constant een hele drukte van kinderen om ons heen hebben. Omdat wij (blanken) erom bekend staan dat we wel willen knuffelen en kletsen.

Verder hebben we voor volgende week een safari geboekt! Dinsdagochtend om 6:00 worden we hier opgehaald, dan hebben we 2 volle dagen en woensdag avond laat worden we weer thuisgebracht. (Pita: Het is net een kinderfeestje!) We hopen krokodillen, nijlpaarden, olifanten, giraffes, heel veel vogels en misschien leeuwen te zien! Voor de geinteresseerde: we gaan naar de Murchison Falls. Maar daarover eind volgende week meer info.

De kids hebben gisteren hun laatste schooldag gehad en hebben de komende 4 weken vakantie. Voor ons betekend dat heel veel drukte. Ze zijn opgedeeld in groepen per leeftijd. En iedere groep heeft elke week een aantal activiteiten. Ik ben erg benieuwd!

  • 17 Augustus 2014 - 03:18

    Jeanet:

    Lieve allebei,
    Terwijl we net Nederland weer binnen komen rijden komt dit blog binnen. Ik heb het hardop voorgelezen zodat we alledrie mee konden genieten!
    Heerlijk om alvast weer wat van jullie ervaring en te lezen.
    Morgen thuis zullen we de foto's bekijken:).
    Liefs van ons drietjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert en Vicky

Een van onze eerste gesprekken was een verhitte discussie over de zin en onzin van ontwikkelingswerk. Gelukkig verhinderde dat niet het ontstaan van onze relatie, maar het gesprek over ontwikkelingswerk bleef wel bestaan. En dat gesprek mondde uit in een gezamenlijke droom: Iets teruggeven van de kansen en mogelijkheden die wij hier in Nederland krijgen, aan mensen die deze niet hebben. Wel hebben we daar voor onszelf de beperking aan gehangen dat we dat alleen willen doen als we ook daadwerkelijk iets kunnen toevoegen. Dat we niet 'naar Afrika gaan' voor de hippe facebook profielfoto met een zwart kindje. Hoe we dit dan wel voor ons zien weten we nog niet echt, en daar gaan we in Nederland ook niet zomaar achter komen. Vandaar onze reis naar Uganda. We hopen daar veel te leren over ontwikkelingswerk, relevant zijn in een andere cultuur en over onze persoonlijke gevoelens daarbij. Is dit iets voor ons? Voel je vrij om mee te lezen over onze bevindingen.

Actief sinds 25 Juni 2014
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 3820

Voorgaande reizen:

20 Juli 2014 - 21 Augustus 2014

Uganda

Landen bezocht: