Kampala en Noah's Ark - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Geert en Vicky Hartog - WaarBenJij.nu Kampala en Noah's Ark - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Geert en Vicky Hartog - WaarBenJij.nu

Kampala en Noah's Ark

Blijf op de hoogte en volg Geert en Vicky

28 Juli 2014 | Oeganda, Mukono

Kampala

Observaties en interpretaties:
- Spullen worden veelal op het hoofd gedragen. Maar, je hoort er pas echt bij als je het zo op kunt stapelen dat je het bovenste object niet meer met je handen kunt raken.
- Er zijn meerdere manieren om een vrachtauto te gebruiken. Uiteraard om dingen te vervoeren van plaats A naar plaats B. Maar, als je even geen zin heb om te rijden zijn ze ook erg gewillige distributiecentra. In dat geval verplaats je de spullen van persoon A naar persoon B.
- Overigens zijn er ook meerdere manieren om je vrachtauto of busje te parkeren! Je hebt het normale fileparkeren, het dubbel fileparkeren en ook het back- or nose-first parkeren. Het laatste houdt in dat je gewoon de halve auto de stoep op rijdt. Wat erg prettig werkt in de drukke straten van Kampala.
- Meest favourite items om door te verkopen zijn oa matrassen, kleden en dozen met willekeurige inhoud. Het doorverkopen dient er niet perse voor om mensen van spullen te voorzien, meer als bezigheidstherapie. Gevolg is een ontzettende drukte en chaos van spullen.
- Bananenverkoopster is niet een erg drukke baan, maar het kan natuurlijk altijd ineens storm lopen! Daarom is het belangrijk dat er ten aller tijden 3 a 4 bananenverkoopsters naast elkaar zitten.

Bevindingen:
- Het echte ugandese eten is heerlijk! aldus Vicky. Naar Geert zijn smaak is het iets minder geslaagd.
- Het klaarmaken van een gemiddelde maaltijd kost ongeveer 30 a 45 minuten de tijd. Tenzij je naar een niet toeristisch tentje gaat, dan heb je binnen 10 min een maaltijd voor je neus!
- De ugandees eet veeeel! Als lunch hebben wij 1 portie gedeeld van wat een gemiddelde ugandees alleen eet.. Een vriendelijke meneer raadde vervolgens aan dat we nog wel extra rijst konden bestellen aangezien die gratis was :)
- De werknemers in hotels zijn niet perse vriendelijk of uitnodigend. Van de serveersters in het restaurant was er maar een die lachte(gelukkig wel veel :) )

NACMU(Noah's Ark Children Ministry Uganda)
Vrijdag zijn we aangekomen bij Noah's Ark. Hier werden we opgevangen door Daniel, hij is de vrijwilligerscoordinator en we hebben dus veel contact met hem. Hij bracht ons naar het huisje waar wij deze drie weken verblijven. En het is echt een huisje! Woonkamer+mini keukentje, eigen badkamer, slaapkamer en nog een extra kamer die leeg is. Bovendien is het allemaal erg schoon hier, wat een aangename afwisseling is. Verder zijn we de eerste dag rondgeleid op het terrein. En dat is echt enorm groot! En prachtig, midden in de 'jungle' gelegen. Nu merken we weinig van het jungle gedeelte, maar we zitten in elk geval midden tussen de bananenbomen, de aapjes en al het andere groen.
Daarna hebben we kennis gemaakt met Piet en Pita, die nog wel even benoemde dat het eigenlijk niet zo verstandig was geweest om zomaar een hotel in Kampala te boeken. Bradt guide of niet.. Maar gelukkig hebben wij daar absoluut niks vervelends meegemaakt!

De afgelopen dagen ben ik (Vicky) lekker bezig geweest met de kinderen in het kinderhuis. Overdag zijn daar alleen de toddlers( 1-3 jaar) en vanaf 4 uur zijn ook alle andere kinderen klaar met school. Dus dan wordt het lekker druk :)
Geert voelde zich in Kampala al niet zo lekker, en dat bleef hier eigenlijk doorgaan. De tweede dag bij Noah's Ark heeft hij daarom toch maar zijn bloed laten testen bij de kliniek die hier ook op het terrein zit. En helaas bleek daaruit dat hij malaria had! Knappe jongen, zo snel in de trip al malaria krijgen.. Gelukkig hadden ze hier ook meteen alle medicijnen dus hij neemt nu gemiddeld 14 pillen per dag. Morgenochtend neemt hij de allerlaatsten van deze kuur en dan hopen we dat hij zich snel weer beter voelt!

Verder hebben we vandaag ook onze eerste echte afrikaanse handwas gedaan! Super hip :) Hij is goed gelukt, denken we. Dus voor de komende week hebben we weer genoeg kleding.

Nou, dat was het even voor nu!
Volgende keer wat meer verhalen over hier :)

Liefs!

• 28 Juli 2014 - 19:01

Inge & Jan-Paul:

Malaria? Wajoooo! Hopen dat je er gauw geen last meer van hebt Geert!
    Veel plezier saampjes!

Liefs!

• 28 Juli 2014 - 20:02

Nelja:

Leuk om weer een verslag van jullie te lezen! Jammer dat Geert malaria heeft. Hopelijk knapt hij snel op.
    Kan je je een beetje verstaanbaar maken bij de kindertjes in het kinderhuis, Vicky?
    Hier in Nederland vandaag heftige wolkbreuken en daardoor waren sommige wegen overstroomd en huizen onder water. Ook de tunneltjes bij ons staan onder water.

Succes met jullie werk, veel plezier en gezondheid verder!!

• 29 Juli 2014 - 22:06

Marry:

Hallo lieve alletwee,

Fijn om weer wat van jullie te horen,
    ik hoop dat Geert zich al weer beter voelt!
    Leuk om met die kindertjes te werken Vicky?
    Lijkt me wel knus om een eigen huisje te hebben
    Geniet van jullie werken daar en blijf gezond!

liefs van Oma

• 30 Juli 2014 - 10:27

Mark En Jeanet:

Wat gezellig om te lezen!
    Inmiddels weten wij dat de malaria weer weg is; super!
    Liefs

• 30 Juli 2014 - 15:45

Mama:

In zo weinig dagen al zoveel beleefd! Erg leuk dat jullie (Vicky? :-)) je blog zo goed bijhouden... Hopelijk werkt in Zwitserland de wifi goed, zodat we in contact kunnen blijven. Veel plezier! Liefs.

• 30 Juli 2014 - 18:37

Cynthia:

Geert, dit kan toch echt niet hoor! Doe maar rustig aan en hopen dat het snel over is, zodat jullie lekker onbezorgd kunnen genieten. :) Ben benieuwd naar jullie verder avonturen!

• 31 Juli 2014 - 23:01

Mevrouw Brouwer:

Dag familie Hartog!

Leuk om jullie avonturen te lezen. Wat gezellig dat er aapjes zijn, dat vinden wij wel cool. Geniet maar lekker samen daar.
    Verder krijgen jullie de groetjes en een poot van Koek en Nijn, het gaat erg goed met ze en ze vermaken zich prima. Ze gedragen zich heel lief en voorbeeldig, jullie kunnen trots op ze zijn! De planten zijn ook nog helemaal in leven, dus jullie kunnen met een gerust hart aan het werk zijn daar :)

Zorg goed voor elkaar en geniet van alles!

Liefs,
    de Brouwers

• 02 Augustus 2014 - 15:42

Anja :):

Hoi Geert & Vicky!

Super leuk om jullie blog te lezen!! Veel dingen herken ik erg, haha! Wat balen dat Geert al meteen malaria heeft.. Maar gelukkig is het te genezen! Beterschap ermee en geniet ervan daar!! Black toddlers are so cute, right!?!?

Liefs en gezegende tijd daar!!

• 15 Augustus 2014 - 22:27

Jeanet:

Gave haren Vicky!!!

Geert en Vicky

Een van onze eerste gesprekken was een verhitte discussie over de zin en onzin van ontwikkelingswerk. Gelukkig verhinderde dat niet het ontstaan van onze relatie, maar het gesprek over ontwikkelingswerk bleef wel bestaan. En dat gesprek mondde uit in een gezamenlijke droom: Iets teruggeven van de kansen en mogelijkheden die wij hier in Nederland krijgen, aan mensen die deze niet hebben. Wel hebben we daar voor onszelf de beperking aan gehangen dat we dat alleen willen doen als we ook daadwerkelijk iets kunnen toevoegen. Dat we niet 'naar Afrika gaan' voor de hippe facebook profielfoto met een zwart kindje. Hoe we dit dan wel voor ons zien weten we nog niet echt, en daar gaan we in Nederland ook niet zomaar achter komen. Vandaar onze reis naar Uganda. We hopen daar veel te leren over ontwikkelingswerk, relevant zijn in een andere cultuur en over onze persoonlijke gevoelens daarbij. Is dit iets voor ons? Voel je vrij om mee te lezen over onze bevindingen.

Actief sinds 25 Juni 2014