Eerste dagen - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Geert en Vicky Hartog - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Geert en Vicky Hartog - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Geert en Vicky

22 Juli 2014 | Oeganda, Kampala

Ons eerste reisverslag uit Uganda!
Om te beginnen bij maandag. Na een lange dag reizen hadden we besloten lekker uit te slapen. Ons kleine bedje sliep prima dus dat lukte goed. Rond 12 uur plaatselijke tijd werden we wakker en begon het te regenen. En regenen.. En het bleef maar regenen. Een beetje zoals de herfst in nederland! :)
Gelukkig had het hostel een soort woonkamer-receptie dus daar hebben we lekker gezeten met de andere gasten. Er stond een TV met enorm spannende films waar niemand iets van snapte, ze waren gelukkig wel in het Engels. Onze kamer was trouwens echt wat je je voorstelt bij 'Afrika' ; Een ruimte van 2,5 bij 2,5 waarvan het zeil op de grond helemaal gescheurd is. Een mini tafeltje met stoel en verder een klein bedje(twijfelaar). Na aankomst hebben we eerst even hartelijk gelachen om de situatie en elkaar welkom geheten in Afrika.
Uiteindelijk stopte het met regenen en zijn we richting Entebbe 'city' gelopen. Na ruim een half uur gelopen te hebben en maar sporadisch een winkeltje tegengekomen te zijn, hebben we toch maar eens nagevraagd of we de juiste kant op gingen, haha. Samen achterop een motor werden we naar een pinautomaat en een winkelstraatje gebracht. Dat was een heel avontuur! Meteen maar even de lokale economie gespekt.

Vandaag zijn we naar Kampala afgereisd. We konden een 'bus' staande houden die ons voor 7000 ugandese shilling voor het hotel af wilde zetten. Maar vrees niet door het enorme bedrag, de wisselkoers is namelijk buitengewoon: 1 euro is 3500 UGS.. Er rijden overigens belachelijk veel 'bussen' rond, van die 6 of 8 personenbusjes. En op het moment dat je naast de straat stil gaat staan komt er meestal wel een naast je staan om te vragen of je een lift wilt.
Het hotel waar we nu zitten is aanzienlijk luxer dan het vorige: eigen badkamertje, kasten, balkonnetje en een tv! En de roomservice is gratis :) super chill dus!
Verder hebben we ons gemengd in het enorme gedrang in de straten. Overal zijn mensen, auto's, bussen, winkeltjes...
Morgen gaan we ons weer aan de motorkunsten van een willekeurige ugandees wagen, om eens wat meer van de stad te zien zonder te verdwalen en gekipnapt te worden. (dat laatste is uiteraard een grapje, we lopen hier absoluut geen gevaar!)
Voor verdwalen moeten we nog wel even wat beter oppassen. Vandaag was het al bijna zover! Maar dankzij Geert zijn fantastische instinct zijn we uiteindelijk toch weer goed aangekomen.

De komende 2 dagen blijven we nog in Kampala, en daarna vertrekken we naar Noah's Ark!

Trouwens, we zijn in elk geval de komende twee dagen nog via Geert's mail bereikbaar. Vicky's mail is even niet beschikbaar wegens een ontzettend goed beveiligd account. Haha, oeps...

(nog een korte update, in de tijd dat we hebben geprobeert dit up te loaden is er alweer van alles gebeurt! Blijkbaar had de overbuurman/vrouw de douche aan laten staan, waardoor de hele gang en een deel van onze kamer onder water kwamen te staan! Nu dit weer opgeruimd is probeert Geert het musquitonet op te hangen aan een 3 meter hoog plafond, met op de achtergrond een james bond muziekje. Kortom: all is well in Uganda!)

• 22 Juli 2014 - 20:52

Jeanet:

Lieve allebei,
    Wat heerlijk om zo al wat van jullie avonturen te kunnen lezen:-)!
    Want een avontuur is het nu al, als ik dit zo lees!
    Ben wel benieuwd hoe je met z'n 2en achterop een motor kunt zitten; heeft ie een verlengstukje?
    Geniet maar lekker en pas toch maar héél erg goed op haha.
    Liefs

• 23 Juli 2014 - 11:38

Marry:

Lieve alletwee,

Zo jullie hebben de eerste dagen in Oeganda al heel wat beleefd.
    Leuk om te lezen.Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.

Liefs Oma

• 23 Juli 2014 - 15:04

Maaike H:

Klinkt goed! Hoe is het eten?

• 25 Juli 2014 - 22:21

Nelja:

Ik ben weer thuis van vakantie en kan nu eindelijk jullie verhaal lezen. Op de camping hadden we niet genoeg bereik om de mail te openen.
    Wat een typisch herkenbare afrikaanse avonturen hebben jullie al beleefd! Leuk om te lezen. Maar goed dat Geert zo'n goede intuitie heeft!!

Veel plezier en succes met alles!!

Nelja

• 30 Juli 2014 - 18:28

Wilma:

Haha, heerlijk! Welkom in Afrika, dat wel idd ;-) Klinkt stoer allemaal :)

(owh en ontdek echt pas net dat jullie bloggen.. via Vicky's facebook.. omdat ik jullie misschien een klein beetje mistte :$ sst, niet verder vetellen. Dat dus ^^)

Op naar volgende deel van jullie spannende avonturenblog.. da's het voordeel van later lezen. Kun je dr gelijk 3 achter elkaar lezen!

• 15 Augustus 2014 - 22:25

Jeanet:

Oh wat leuk; ik zie nu dat jullie er foto s. Bij geplaatst hebben;)!

Geert en Vicky

Een van onze eerste gesprekken was een verhitte discussie over de zin en onzin van ontwikkelingswerk. Gelukkig verhinderde dat niet het ontstaan van onze relatie, maar het gesprek over ontwikkelingswerk bleef wel bestaan. En dat gesprek mondde uit in een gezamenlijke droom: Iets teruggeven van de kansen en mogelijkheden die wij hier in Nederland krijgen, aan mensen die deze niet hebben. Wel hebben we daar voor onszelf de beperking aan gehangen dat we dat alleen willen doen als we ook daadwerkelijk iets kunnen toevoegen. Dat we niet 'naar Afrika gaan' voor de hippe facebook profielfoto met een zwart kindje. Hoe we dit dan wel voor ons zien weten we nog niet echt, en daar gaan we in Nederland ook niet zomaar achter komen. Vandaar onze reis naar Uganda. We hopen daar veel te leren over ontwikkelingswerk, relevant zijn in een andere cultuur en over onze persoonlijke gevoelens daarbij. Is dit iets voor ons? Voel je vrij om mee te lezen over onze bevindingen.

Actief sinds 25 Juni 2014